In de Geleense vestiging van Werkcentrum Zuid-Limburg komt je een vrolijk gezicht tegemoet als je binnenloopt: Toos van den Boorn (61). Na een jaar werkeloos thuisgezeten te hebben, is zij gastvrouw bij het Werkcentrum. Een lot uit de loterij, noemt ze haar baan. “Ik ben een mensenmens, ik wil mensen helpen.”
Toos heeft een indrukwekkend cv. Ze was onder andere baliemedewerker en medewerker personeelszaken. Had een eigen schoonheidssalon en werkte als schoonheidsspecialiste en masseur in verzorgingstehuizen met dementerende mensen. Ook ging ze in een ziekenhuis aan de slag en was ze een tijdje verkoopmedewerker in een optiek en intercedent bij een uitzendbureau. Maar die laatste twee banen waren haar te commercieel. “Het werken met mensen vind ik leuk, targets niet. Ik wil een relatie opbouwen met mensen, dat kon bij de optiek en het uitzendbureau niet.”
Veel afwijzingen
Op haar zestigste werd Toos plots werkeloos. “Dat is het ergste wat me ooit is overkomen; ik wil werken voor mijn geld.” Ze solliciteerde op tal van banen. Als gastvrouw, winkelmedewerker, receptionist, tandartsassistent, zorgmedewerker. Steeds zonder succes. “Ik werd overal afgewezen. Zonder gesprek, zonder reden.” Ze had wel een vermoeden waarom afwijzing op afwijzing volgde: haar leeftijd. “Toen ik mijn geboortedatum uit mijn cv had gehaald, mocht ik opeens wél op gesprek komen. Maar evengoed werd ik daarna afgewezen. Heel frustrerend.”
Klanten verder helpen
Na een jaar kon ze gelukkig tijdelijk als receptioniste/gastvrouw aan de slag bij detacheringsbureau ProfCore, als vervanging voor een zieke medewerker. “Een heel mooie tijd, maar ik wist dat het maar voor een paar maanden was. Een collega bij ProfCore had contacten met het Werkcentrum en hoorde dat ze een gastvrouw zochten. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek en kon beginnen.” Bij Werkcentrum Zuid-Limburg in Geleen verwelkomt ze nu klanten, wijst hen de weg en helpt hen bij het zoeken naar geschikte vacatures. Ook plant ze groepen in voor workshops, zet ze alles klaar in vergaderruimtes en zorgt ze dat alles tiptop in orde is in de spreekkamers.
Tip
“Ik ben pas hier pas een maand en me nog goed aan het inlezen wat het Werkcentrum precies doet. Plan is dat ik steeds meer leer en daardoor klanten ook steeds beter kan helpen.” Ze noemt de baan een lot uit de loterij. “Ik ben superblij met deze kans. Dit is werk dat perfect bij me past, mensen helpen.” Ze heeft een tip voor werkgevers die liever geen ouderen aannemen. “Ik begrijp dat organisaties graag jong bloed willen aantrekken, maar zie ook de meerwaarde van ouderen. We hebben veel werk- en levenservaring. Maak daar gebruik van.”