Stefan Dreessen (57) werkte ruim dertig jaar in de telecommunicatie. Zijn hoogtevrees dwong hem om een andere weg in te slaan. Via een switchevent van Werkcentrum Zuid-Limburg kwam hij in contact met een van de arbeidsmarktgidsen en kreeg hij de opdracht zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. Via LEX nam hij deel aan een Experience bij Arriva. Inmiddels volgt hij een opleiding tot buschauffeur.
“In 1988 ben ik de wereld van de telecommunicatie ingerold. Na drie jaar binnen gezeten te hebben, ben ik in de buitendienst gaan werken. Ik deed onderhoud aan zendstations. Die zijn vaak op daken te vinden en naast de snelweg bij zendmasten. Leuk werk. Veel onderweg, veel vrijheid. Het is ook vaak werk op hoogte. Omdat we voor veel providers werkten, was er werk genoeg en kon ik het werken op hoogte aan collega’s overlaten. Ik heb namelijk behoorlijke hoogtevrees.”
Ander werk
“De afgelopen jaren vielen een aantal providers weg als opdrachtgever. Minder werk, minder personeel. Daardoor zou ik ook de masten in moeten, tot zestig meter hoog. Met mijn hoogtevrees is dat geen optie. Ik heb van alles geprobeerd om ervan af te komen, maar zonder resultaat. Dus moest ik op zoek naar wat anders. ICT, glasvezel- of lasertechniek leek me interessant, maar daar zou ik eerst een opleiding van een paar jaar voor moeten volgen. Dan ben ik zestigplussers als ik eindelijk aan de slag kan.”
Acht uur op pad
“Bij toeval stuitte ik op een vacature voor buschauffeur bij Arriva. Dat leek me wel wat; ik heb het altijd leuk gevonden om op de weg te zitten. Via Leo Loopbaan kwam ik erachter dat je bij Arriva een Experience kunt doen. Dat heb ik gedaan. Arriva doet dat goed – je gaat namelijk op pad met een mentor, een buschauffeur die nieuwe collega’s inwerkt. Die vertelt makkelijk, weet veel. Ik dacht een paar uurtjes mee te rijden, maar ik heb acht uur met hem in de bus gezeten. Ik vond het heel leuk.”
“Ik ben veel te weten gekomen over routes, over diensten, over de omgang met passagiers. Ik vond het opvallend hoe vriendelijk iedereen is. Dat heeft ook met de chauffeur te maken natuurlijk. Je krijgt wat je geeft. Ook het rijden zelf vond ik interessant. Je moet op tijd bij de volgende halte zijn, maar als je een paar minuutjes achterligt, is het zaak om toch rustig te blijven. Veiligheid staat immers altijd voorop.”
Eerste ritten
“De Experience beviel erg goed, daarom ben ik de opleiding tot buschauffeur gaan volgen. Het UWV betaalt die, omdat het een kansrijk beroep is en Arriva mij een baan aanbiedt als ik geslaagd ben. Binnenkort doe ik mijn theorie-examens, daarna kan ik met de rijlessen beginnen. Begin volgend jaar hoop ik mijn eerste ritten te maken als buschauffeur bij Arriva in en rond Sittard.